Reklama aneb krátký film komerčního charakteru, jak jí roztomile říká Milan Šteindler, pro mě byla dlouhá léta alfou a omegou celého mého života. Bylo to naprosto chráněné prostředí, kde klasické praktiky z branže neplatily: ,,Budeš u nás hrát, když na mě budeš milá, kočičko.“ jsem za necelé dvě desítky let neslyšela ani jednou. Přitom je to obor, který je maximálně vidět (některé reklamy běží i 60x denně na různých televizních kanálech), je výborně finančně hodnocený (za den práce jako no name můžete získat klidně i 300.000 Kč) a není k němu potřeba žádné zvláštní vzdělání.
Rozhoduje totiž komerční potenciál daného typu. Tedy nikoliv to, jestli je daná slečna milá na režiséra, ale především skutečnost, kolik na sebe svým vzhledem a projevem dokáže navázat potenciálních zákazníků z cílové skupiny. A na určení komerčního potenciálu existují dnes už odborníci, i poměrně přesné testy.
Obsazování do reklam se dá tedy rozdělit do dvou skupin. V jedné jsou castingy a kamerové zkoušky, kde má finální slovo marketingový tým dané značky. Ve druhé jsou do procesu zapojeni ještě lidé z cílové skupiny, kteří v podstatě na základě poměrně komplexního testu vyberou osobu, která se stane tváří značky. Ale vždy rozhoduje jak se daný reklamní herec dokáže ve finálním díle pro diváka sloučit se značkou.
Běžné testy jsou přesně ty, na které se mnoho maminek na rodičovské nechá zlákat, protože je to pro ně fajn rychlý a nenáročný přivýdělek. Většinou netuší pro kterou firmu a pro jaký produkt tenhle marketingový výzkum dělají. Metoda je to na první pohled jednoduchá, ale ve skutečnosti naprosto efektivní. Zpravidla dostanete balíček fotografií dívek ve stejném či podobném prostředí i zadání. A pak vybíráte jen podle vašeho pocitu jednotlivé dívky a zapisujete jejich čísla. Odpovídáte tím na otázky třeba: Která z žen na fotografii je sportovně založená? Která jí podle vás zdravě? Od které byste si nechaly poradit? Které byste se svěřily? Kterou byste chtěly za kamarádku? Muži naopak dostávají často otázky směřující na atraktivitu dané ženy, ale i třeba na to, jestli by jí chtěli představit mamince. Zkrátka dané otázky nejsou náhodným výběrem, ale zpravidla velmi důmyslně vytvořeným nástrojem k úspěchu podporovaného produktu. Proto také výsledný výběr obsazení se obvykle neděje náhodou nebo takzvaně ,,za odměnu“, ale vždy rozhodnutím marketingových odborníků na základě zkušeností, znalostí a dostupných dat.
Pokud jste dočetli až sem, je vám už doufám jasné, že reklamním hercem se může stát naprosto kdokoliv a kdykoliv. Ano, lze začít v jakémkoliv věku. Jak na to se vám pokusím konkrétně popsat v samostatném článku, který přidám jako odklik SEM.